فرهنگ
ولايتمدارجوان
سال توليد ملي وحمايت از كار وسرمايه ايراني

ناتو فرهنگی

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

امیرالمومنین (ع) : « وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ »

هر که خود به خواب رود ، دشمنش به خواب نرفته است .

 

1-      در سال 2007 میلادی ، فیلم انیمیشنی «پرسپولیس» به کارگردانی مرجان ساتراپی ، در فرانسه تولید شده و به روی پرده می رود . این فیلم براساس رشته کتاب های کمیکی به همین نام که اتوبیوگرافی مرجان ساتراپی به حساب می آیند ، ساخته شده است . ساتراپی همان کسی است که در وقایع پس از انتخابات 88 ، به همراه محسن مخلملباف خود را نماینده مردم ایران خوانده و با حضور در نشست رسمی پارلمان اروپا در بروکسل ، خواستار به رسمیت شناخته نشدن ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و حمایت از « جنبش اجتماعی مردم ایران » شد . در این فیلم داستان زندگی دختری به نام مرجان ، از قبل از پیروزی انقلاب تا شروع جنگ و پس از آن تا زمان حال روایت می شود . فیلم سیاه و سفید  است و انقلاب را واقعه ای تلخ در تاریخ ایران معرفی می کند . از دروغ های گل درشت و افسانه هایی که غربی ها در باره انقلاب ایران ساخته اند و چون اشعب طماع ، خود آن را باور کرده اند ، نیز بی نصیب نمانده است . جایی از فیلم عنوان می شود که پاسدار ها بر این باورند که اگر دختر باکره ای کشته شود ، یک راست به بهشت می رود و برای جلوگیری از این اتفاق ، قبل از اعدام ، دختران باکره را مورد تجاوز قرار می دهند . در جایی دیگر نیز از کلید هایی سخن می گوید که به پسران نوجوان در جبهه جنگ داده شده و به آن ها القا می شده که در صورت کشته شدن با این کلید ها پشت درهای بهشت نخواهند ماند . البته ایجاد این افسانه نزد غربی ها ناشی از ترجمه تحت اللفظی « مفاتیح الجنان » و برداشت نادرست از معنی آن است . اما بعید به نظر می رسد که خانم ساتراپی نیز از نارسایی ترجمه رنج برده باشند . مرجان – قهرمان فیلم – در زمان جنگ از کشور خارج شده و به اتریش می رود . پس از پایان جنگ به ایران باز می گردد و ازدواج می کند . اما شرایط زندگی در ایران را چنان غیر قابل تحمل می یابد که از همسر خود جدا شده و دوباره از ایران خارج می شود .

نا گفته نماند که در سال 2007 ، این فیلم برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کن شد و در 80امین مراسم اسکار به عنوان نماینده فرانسه حضور یافت . اگر چه موفق به کسب جایزه نشد . مرجان ساتراپی در سال 2011 فیلم « خورش آلو با مرغ » با بازی گلشیفته فراهانی را کارگردانی کرد .

*« این مسئله تهاجم فرهنگی که ما بار‌ها روی آن تأکید کرده‌ایم، واقعیت روشنی است. با انکار آن ما نمی‌توانیم اصل تهاجم را از بین ببریم. تهاجم فرهنگی را نباید انکار کرد، وجود دارد. »

2-      « جدایی نادر از سیمین » در سال 1389 به کارگردانی اصغر فرهادی ساخته می شود . فیلم از لحاظ فنی و هم چنین کشش و جذابیت فیلم نامه و ایجاد حس تعلیق در تماشگران دارای کیفیت بالایی است و از همان ابتدا با استقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شده و جوایز سینمایی را یکی پس از دیگری به دست می آورد . از جشنواره فیلم فجر شروع ، خرس نقره ای برلین را شکار کرده و فعلا به گلدن گلوب ختم به خیر شده است . اما در فیلم نکته ایی هست که گذشتن از کنار آن کار ساده ایی نیست . در ابتدای فیلم « نادر » و « سیمین » را می بینیم که به درخواست « سیمین » برای جدا شدن به دادگاه آمده اند . دلیل سیمین برای این کار ، نامناسب دانستن شرایط داخل ایران برای بزرگ کردن دخترشان « ترمه » است . نادر شوهر سیمین ، مردی است معتقد و متکی بر اصول خود ، چه زمان پس گرفتن بقیه پول از مامور پمپ بنزین ، چه زمان درس پرسیدن از ترمه . از پدرش با تمام سختی ها مراقبت می کند و حتی آن قدر روشنفکر هست که به همسرش اجازه بدهد کار کند ، دور از او زندگی کند یا در صورت تمایل طلاق بگیرد . وضعیت مالی اش هم آن قدر خوب است که خدمتکار و معلم خصوصی استخدام کند . حداقل مانند « حجت » زیر بار واردات از چین ، کمر خم نکرده است و به درجه ای از روان پریشی نرسیده است . اعتیاد و مشکل اخلاقی هم ندارد . در اوج مشکلات هم حاضر نمی شود به ترمه بگوید که در برابر بازپرس ، به نفع او دروغ بگوید . خلاصه حداقل در سینمای امروز ایران مرد نادری است . اما مردی با تمام این خصوصیات هم نمی تواند ایران را به محلی مناسب یا حداقل قابل تحمل برای زندگی سیمین و بالیدن ترمه تبدیل کند . اگر فکر می کنید که « جدایی نادر از سیمین »  پایان باز (open end ) است ، سخت در اشتباهید . ترمه تصمیم خود را گرفته است . آن چه او در این مدت دیده است ، به او فهمانده که « ایران » جای زندگی نیست . باور ندارید ؟ یک بار دیگر به نگاه ترمه به « سمیه » در خانه حجت دقت کنید . آن چه جامعه در این فیلم بر سر افراد می آورد به ترمه می فهماند که از ایران باید رفت .

اصغر فرهادی که فیلم نامه نویسی فیلم « ارتفاع پست » را در کارنامه دارد ، به هنگام دریافت جایزه گلدن گلوب ، این جایزه را به مردم ایران تقدیم کرد .

جدایی نادر از سیمین هم اکنون نامزد جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان 84 امین دوره جشنواره اسکار است .

*« اینکه ما مکرر گفته‌ایم و می‌گوییم که توطئهٔ فرهنگی در جریان است و من آن را به عیان در مقابل خودم مشاهده می‌کنم، متکی به استدلال است. شعار نمی‌دهم، من این را مشاهده می‌کنم. امروز دشمن با شیوهٔ بسیار زیرکانه‌ای در داخل، در حال یک جنگ و مبارزه تمام عیار فرهنگی علیه ماست. »

 

3-      در سال 2011 فیلم شرایط ( circumstance  ) به کارگردانی مریم کشاورز ساخته می شود . فیلم زرد و بی محتوایی است و از لحاظ فنی و بازی بسیار ضعیف بوده و حرف چندانی برای گفتن ندارد . اما 4 نکته در آن بسیار قابل توجه است :

اولا ، در فیلم مساله همجنس بازی دختران نوجوان ایرانی مطرح می شود که همچنان در ایران تابو بوده و شناعت خود را حفظ کرده است . این اولین بار است که در یک فیلم ، چنین عریان این موضوع عنوان می شود .

ثانیا ، « مهران » برادر « عاطفه » که در ابتدای فیلم یک معتاد در حال ترک است ، هر چه فیلم جلوتر می رود ، مذهبی تر می شود و نماز خوان و اهل مسجد . اگر چه این مذهبی شدن باعث بهتر شدن رفتار وی با خانواده و ترک اعتیاد او می شود اما موجبات ناراحتی عاطفه و « شیرین » ( 2 نقش اول فیلم ) را فراهم می کند . تا جایی که در قسمت های پایانی فیلم ، عاطفه با دیدن نماز خواندن پدرش به همراه مهران ، شوکه می شود .

ثالثا ، در این فیلم یک پسر همجنس باز وجود دارد که از آمریکا به ایران آمده . دغدغه آزادی و حقوق بشر دارد و دیگر همجنس بازان فیلم را تشویق می کند که برای احقاق حقوق خود فعالیت کنند . به نظرتان چه ابزاری را برای این کار پیشنهاد می کند ؟ دوبله کردن فیلم  . با فیلم همجنس گرایانه میلک ( milk ) هم شروع می کنند . داستان زندگی هاروی میلک سناتور همجنس باز آمریکایی که برای تثبیت حقوق همجنس بازان در آمریکا فعالیت می کرد . این فیلم برای شان پن ، یک جایزه اسکار به ارمغان آورد . حسب اتفاق ( البته امیدوارم اتفاقی بوده باشد ) در فیلم در امتداد شهر به کارگردانی علی عطشانی که ماه گذشته اکران شد ، در تمام فیلم به حضور شان پن در ایران اشاره می شود و در بخشی از فیلم که فرزاد حسنی مثلا در حال مصاحبه با شان پن است ، به فیلم میلک اشاره می کند اما به شنوندگان می گوید که این فیلم را نبینند : « آخه خوبیت نداره » . تبلیغ از این بهتر ؟! میوه ای را مطلوب تر از میوه ممنوعه ندیدم .

رابعا شیرین با مهران ازدواج می کند . عاطفه پاسپورت به دست به آزانس مسافرتی می رود تا از ایران برود .

*« امروز به نظر من، از همه خطرناک‌تر در داخل، روش‌های فرهنگی است... از اساسی‌ترین مسایل ما، مسایل فرهنگی است و من احساس می‌کنم که در زمینهٔ ادارهٔ فرهنگ اسلامی این جامعه داریم دچار یک نوع غفلت و بی‌هوشی می‌شویم - یا شده‌ایم - که بایستی خیلی سریع و هوشیارانه آن را علاج کنیم.»

4-تهران من حراج ( my Tehran for sale ) در سال 2008 در تهران فیلم برداری و ساخته می شود . در این فیلم که برخی صحنه های آن و این واقعیت که در تهران فیلم برداری شده است ، خیلی ها را بهت زده کرده بود ، سیتی زن یک کشور خارجی بودن یک امتیاز غیر قابل چشم پوشی است و همه از جمله نقش اول فیلم در پی خروج از ایران هستند . در این فیلم بازیگری چون آشا محرابی که سابقه حضور در صدا و سیما را دارد ، بازی کرده است .

*« در حال حاضر، یک جبهه بندی عظیم فرهنگی که با سیاست و صنعت و پول و انواع و اقسام پشتوانه‌ها همراه است، مثل سیلی راه افتاده ، تا با ما بجنگد. جنگ هم جنگ نظامی نیست ، بسیج عمومی هم در آنجا هیچ تأثیری ندارد. آثارش هم به گونه‌ای (است) که تا به خود بیاییم گرفتار شده‌ایم. »

5- آمریکا تحقیر شده و عصبانی ایران را ترک کرد . یک طرفه روابط خود را با ایران قطع کرده و از ایران به علت نقض اصول بین المللی و دیپلماتیک ، نزد مجامع بین المللی شکایت کرد . قطعا آمریکا نباید تا عذرخواهی رسمی از سوی ایران و اعاده حیثیت از خود روابط خود را با ایران از سر بگیرد . اما به ناگاه و در سال 2011 با عملی که خرق عادت محسوب می شود ، اقدام به افتتاح یک طرفه سفارت مجازی خود برای ایرانیان می کند . این سفارت قرار است پیشنهاداتی را در زمینه فرصت های تحصیلی و خروج از کشور در اختیار متقاضیان بگذارد . 

*« من یک وقت گفتم این‌ها دارند شبیخون فرهنگی می‌زنند. این راست است، و خدا می‌داند که راست است، بعضی نمی‌فهمند. یعنی صحنه را نمی‌بینند. کسی که صحنه را می‌بیند ملتفت است که دشمن دارد چه کار می‌کند و می‌فهمد که شبیخون است و چه شبیخونی هم هست! »

6- شبکه ای تحت عنوان من و تو ( manoto ) در انگلستان شروع به کار می کند که به سرعت طرفداران خود را در داخل کشور پیدا می کند . از جمله برنامه های این شبکه برنامه ایست تحت عنوان " بفرمایید شام " . در این برنامه که بسیار هم پر طرفدار شده ( برای فهمیدن آن کافی است سری به فضای مجازی زده ، از خانواده هایی که از ماهواره استفاده می کنند احوالی بگیرید یا به تیتر های برخی نشریات داخلی نگاه کنید .) هر هفته 4 نفر ایرانی در یک مسابقه به مهمانی هم رفته و هر یک موظف است در یک شب از 3 نفر دیگر پذیرایی کند . در این برنامه اباحه گری کامل نسبت به نوشیدن مشروبات الکلی ، اختلاط زن و مرد ، خوش گذرانی جدای از خانواده – من و تو – و برخی رفتار های دیگر که خاص محیط های خانوادگی است ، صورت می گیرد . از جمله ظرایف این برنامه ، نشان دادن زندگی افراد به دور از وطن در کشورهایی چون انگلستان ، سوئد و امارات ، و در واقع نشان دادن در باغ سبز خروج از کشور به دیگر هموطنان است .

*« آن طور که من احساس کرده‌ام و از مجموع کارهایی که دارد می‌شود ، فهمیده‌ام، این است که حملهٔ همه جانبه‌ای سازماندهی شده است... آن کاری که می‌خواهند بکنند ، این است که پشت جبههٔ انقلاب را کلاً در بازوهای خودشان بگیرند ، پشت جبههٔ انقلاب مردمند ، خط مقدم مسؤولانند .»
 

7- در همین کانال من و تو ، برنامه ای به نام آکادمی موسیقی برگزار شد که به استعداد یابی از میان دختران و پسران ایرانی برای خوانندگی پرداخته و به آموزش حرفه ای 10 تن از آنان مبادرت کرد . این گروه 10 نفره محصول مشترکی داشتند که به قول معروف بسیار گل کرد و در داخل کشور هم ( متاسفانه ) مورد استقبال قرار گرفت . این ترانه به قدری گویاست که نیازی به هیچ گونه تفسیر و تاویل ندارد :

به زیر سقف این خونه     منم مثل تو مهمونم

منم مثل تو می دونم      تو این خونه نمی مونم

می دانم که دیگر نیازی به گفتن نیست که امروز دکترین دشمن در جنگ فرهنگی چه چیزی است و صد عجب که این دستورالعمل را از دهان کسانی بر ملت ما دیکته می کند که « اگر ایران به جز ویران سرا نیست   من این ویران سرا را دوست دارم » شان گوش فلک را کر کرده است .
این فهرست بلند تر هم می شد اگر نمی ترسیدم که با گرفتن وقت افسران جنگ نرم ، خود کمکی به جبهه دشمن کرده باشم . در ثانی : در خانه اگر کس است یک حرف بس است .

اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا و غیبه امامنا و شده الزمان علینا و وقوع الفتن بنا و تظاهر الاعداء علینا و کثره عدونا و قله عددنا اللهم فافرج ذلک عنا بفتح منک تعجله

( بخش های *دار سخنان رهبر انقلاب است .)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط محمد برازجانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 85
بازدید دیروز : 50
بازدید هفته : 135
بازدید ماه : 444
بازدید کل : 186372
تعداد مطالب : 351
تعداد نظرات : 91
تعداد آنلاین : 1