جاسبي و قدرت
ولايتمدارجوان
سال توليد ملي وحمايت از كار وسرمايه ايراني

در گفت‌وگو بانمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی مطرح شد:

تلاش برای ابقای جاسبی؛پروژه طیف هاشمی در هیأت امنای دانشگاه‌آزاد
متاسفانه موضوع دانشگاه آزاد دچار چالش انحصارطلبي و زياده‌خواهي در قدرت شده است. اين فرايندي است كه بدون توجه به مصالح مردم و مطالبه دانشجويان به پيش مي‌رود.

يكي از هزاران وعده خوبان
يكي از وعده‌هاي تحقق نيافته رئيس‌جمهور از ابتداي دولت نهم، اصلاح روند مديريتي دانشگاه آزاد است كه در چند مرحله نسبت به اين كار اقدام شد و در نهايت در سال ۸۷، اين روند، موقتاً متوقف شد. اما از سال ۸۸، شوراي عالي انقلاب فرهنگي مجدداً‌ اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد را در دستور كار قرار داد و در بهار ۸۹ اساسنامه جديد را نهايي و تصويب كرد. 

وقف حرام در يكشنبه سياه
در اين ميان، تيم مديريتي دانشگاه آزاد نيز،اقدام به ارائه طرح وقف دانشگاه آزاد كرد و در اواخر تير ماه ۸۹ ،موسوم به «يكشنبه سياه مجلس» ظرف كمتر از چند ساعت به وقف اموال دانشگاه آزاد با رقمي بالغ بر ۲۵۰ هزار ميليارد تومان رأي دادند تا اختيار از شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي ورود و اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد سلب شود. 

پرونده بدترين مصوبه مجلس هشتم بسته شد
اما با تصويب اين طرح، تجمع اعتراض آميز دانشجويي مقابل مجلس برگزارشد و رهبر معظم انقلاب نيز يك هيات فقهي و حقوقي را به سرپرستي رئيس قوه قضائيه مأمور بررسي وقف دانشگاه آزاد كردندكه پس از چند ماه بررسي اعلام شد وقف اين دانشگاه از لحاظ شرعي و قانوني اشكال دارد و رهبر معظم انقلاب نيز اين رأي را ابلاغ فرمودند تا پرونده وقف ۲۵۰ هزار ميليارد توماني دانشگاه آزاد بسته شود.در عين حال، مقام معظم رهبري دستور اصلاح مواد ۵ و ۱۰ اساسنامه‌اي را هم كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب كرده بود، صادر كردند تا اصلاح اساسنامه در مسير اصولي خود به پيش برود. 

پيش به سوي تغيير
سرانجام در بهار سالجاري، اساسنامه دانشگاه آزاد نهايي و اعضاي هيات امناي اين دانشگاه نيز در شهريور ماه با معرفي و ابلاغ سه نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيات امناي دانشگاه آزاد قطعي شدند تا ديگر بهانه‌اي براي اصلاح و تغيير مديريت فعلي اين دانشگاه وجود نداشته باشد. 

جلسه تصميم كبري
براين اساس جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد در روز چهارشنبه هفته گذشته سي‌ام آذر ماه در محل دفتر هيات امناي اين دانشگاه در خيابان نياوران تهران برگزار گرديد تا طبق مصوبه دوهفته پيش شوراي عالي انقلاب فرهنگي ۹ نفر از۱۰ عضو(به غير از رئيس فعلي) در مورد رياست دانشگاه آزاد و پايان مديريت ۲۷ ساله عبدالله جاسبي بر اين دانشگاه تصميم بگيرند. 

۱۰ عضو و يك ناظر
اكبر هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی، حمید میرزاده (سه عضو هيئت مؤسس) كامران دانشجو (وزير علوم)، مرضیه وحید دستجردی (وزير بهداشت)، حجت‌الاسلام محمد محمدیان (رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها)، فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی، فریدون عزیزی (سه عضو هيات علمي نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي) و عبدالله جاسبی (رئيس فعلي دانشگاه آزاد) به عنوان اعضای هیات امنا در این جلسه حضور داشتند و محمد رضا مخبر دزفولی دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي نیز به‌عنوان ناظر اين شورا در نشست حضور داشت. 

تکدر خاطر هاشمي و رضايت محمديان به تعويق
در اين جلسه هاشمي رفسنجاني نظر برخي از اعضا را در مورد ويژگي‌هاي رئيس دانشگاه آزاد پرسيد اما پس از اينكه محرز شد كه تركيب رأي جلسه به نفع ابقاي جاسبي يا انتخاب گزينه‌اي مانند حميد ميرزاده نيست، وي با اظهار ناراحتي تصريح كرد كه در اين جلسه نبايد رئيس دانشگاه آزاد را تعيين كنيم. 

اين برخورد هاشمي با دستور كار اصلي جلسه، با واكنش حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان مواجه شد اما در اثر اصرار حجت‌الاسلام هاشمي، آقاي محمديان نيز به جهت حفظ احترام وي، با به تعويق افتادن تعيين رئيس جديد دانشگاه آزاد تا جلسه‌ بعدي هيئت امنا موافقت كرد. 

همسويي با هاشمي
يكي از نكات قابل توجه اين جلسه نيز همسويي يكي از سه نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيئت امناي دانشگاه آزاد با نظرات طيف آقاي هاشمي بود، به‌طوري كه اين طيف با اطمينان از در اختيار داشتن رأي وي در زمان رأي‌گيري براي انتخاب رئيس دانشگاه، اميدوار هستند كه ظرف روزهاي آينده با جلب نظر يكي ديگر از اعضا بتوانند با كسب پنج رأي از ۹ رأي، بار ديگر گزينه مورد نظر خود را در كرسي رياست دانشگاه آزاد بنشانند. 

ابقاي انحرافي!
گرچه گزارش مستندي از آنچه در جلسه مذكور رخ داده وجود ندارد اما آنچه مسلم است تنها نتيجه‌اي كه از آن حاصل نشده عزل يا حتي ابقاي رئيس فعلي دانشگاه آزاد است؛ چنانچه در عوض و برخلاف انتظار عموم، «تعيين علي‌اكبر هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس جديد هيات امناي دانشگاه آزاد» به عنوان يك نتيجه غير قابل انتظار و تعريف نشده در دستور كار اين جلسه اعلام گرديد. 

آب پاكي
تعيين رئيس جديد دانشگاه آزاد اسلامي در حالي محقق نشد كه رياست فعلي دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران و پس از پايان جلسه آب پاكي را روي دست همه ريخت و گفت:زمان دقيق تشكل جلسه بعدي براي انجام اين منظور نيز مشخص نخواهد بود. 

تندي آيت‌الله هاشمي به دانشجو
جلسه هيئت امنا دانشگاه آزاد با حواشي جالبي روبرو بود.
از حواشي اين جلسه که ياسر فرزند کوچک رئيس مجمع تشخيص مصلحت نيز در آن حضور داشت، مي‌توان به نوع برخورد هاشمي رفسنجاني با اشخاص حقوقي اين شورا اشاره کرد. 

در ابتداي اين جلسه هنگامي که کامران دانشجو وزير علوم تقاضاي بررسي دستور جلسه يا همان تعيين رئيس جديد را مي‌کند با برخورد تند هاشمي روبرو مي‌شود به گونه‌اي که هاشمي خطاب به دانشجو مي‌گويد: علت تشکيل اين جلسه تنها و تنها تعيين رئيس هيئت امناي دانشگاه آزاد است. 

از ديگر حواشي اين جلسه يادآوري خاطرات کودکي مرضيه وحيد دستجردي (وزير بهداشت) از سوي آقاي هاشمي رفسنجاني در هنگام راي گيري بوده است. هاشمي خطاب به دستجردي مي‌گويد: يادتان است شما در ايام کودکي به همراه برادرتان به منزل ما مي‌آمديد و به بازي مشغول بوديد و... 

چالشي براي انحصارطلبان
زهره الهيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با يالثارات در رابطه با آنچه گذشت مي‌گويد: متاسفانه موضوع دانشگاه آزاد دچار چالش انحصارطلبي و زياده‌خواهي در قدرت شده است. اين فرايندي است كه بدون توجه به مصالح مردم و مطالبه دانشجويان به پيش مي‌رود. 

مسخره مان كردند! 
تصميمات اتخاذ شده چيزي جز استهزاء افكار عمومي و مطالبات دانشجويان نيست. پيش از اين گلايه همه مبني بر اين بود كه چرا تشكيل جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد براي تعيين رئيس جديد پس از ۲۷ سال به تعويق مي‌افتد؟
در اين روند وزير علوم و برخي از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي مصاحبه با رسانه‌ها اعلام كردند تعيين جايگزين براي آقاي جاسبي به بعد از انتخابات مجلس نهم موكول شده است. 

وزير علوم وجريان سوالها
البته اين اعلام موضع با اعتراض نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي روبروگرديد كه به طرح سوالي از وزير علوم با موضوع علت تاخير تعيين رئيس جديد ختم گرديد. درخلال اين سوال مطرح شد كه آيا دانشگاه آزاد اسلامي براي انتخابات مجلس برنامه‌ريزي خاصي دارد؟آيا تاخيرتعيين رئيس جديد برمبناي اصرار آقاي جاسبي به منظور به كار گرفتن امكانات دانشگاه آزاد در انتخابات آينده استواراست؟ 

بالاخره دانشگاه آزاد دولتي شد؟
در پاسخ به اين سوالات متاسفانه توجيهاتي مطرح شد كه استناد آن، ابلاغيه وزارت كشور مبني برلزوم عدم تغيير مديران تا پيش از انتخابات مجلس نهم بود.
وي با عذر بدتر از گناه خواندن پاسخ وزير علوم در قبال تاخير تشكيل جلسه هيات امنا براي تغيير رئيس دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه آزاد يك موسسه يا ارگان دولتي محسوب نمي‌شود تا با استدلال مذكور تغيير مديريت آن، مشمول اجراي ابلاغيه وزارت كشور باشد. 

مي خواستند تغيير رئيس رااز دستور خارج كنند كه كردند
به هرحال بنا براين بود تا تغييررئيس دانشگاه آزاد را پس از سالها پيگيري، از دستور كار خارج كنند. اما پس از طرح سوال مجلس قرار براين شد كه اين جلسه در پايان آذر ماه برگزار گردد و براين اساس پس از يك كشمكش طولاني اين اميد دوباره در دلها زنده شد كه مصوبه اين جلسه به پايان رياست ۲۷ ساله آقاي جاسبي بينجامد و شخصي سكان دار اين دانشگاه تشكيل يافته از سرمايه‌هاي مردمي شود كه توانمند و متعهد و دلسوز نظام و انقلاب باشد. 

نماينده مردم تهران با اظهار تاسف از عدم نتيجه‌بخش بودن جلسه اخير هيات امناي دانشگاه آزاد ادامه داد:خبري كه به جاي پاسخ به مطالبه چندين ساله مردم از اين جلسه بيرون آمد تنها به تعيين آقاي هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد اشاره داشت. 

انتخاب كشدار
زهره الهيان ضمن اعلام وجود حداقل ۱۰ گزينه براي جايگزيني به جاي رياست فعلي افزود: به نظر مي‌رسد بحث و جدل براي سامان دادن به اين موضوع و انتخاب فرد جايگزين آنقدر طولاني خواهد شد كه نمي توان اميدي به تغيير زودهنگام عبدالله جاسبي داشت. 

عزم جدي براي تاثير بر انتخابات دارند
عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر روند ناصواب فعلي گفت: نتيجه جلسه نافرجام سي ام آذر ماه هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي اين شائبه را تقويت مي كند كه مخالفان تغيير رئيس فعلي عزم جدي براي به كارگيري امكانات اين دانشگاه به منظور حمايت از كانديداتوري افراد خاص درانتخابات مجلس آينده دارند. 

به اميد فرج از اين ستون به آن يكي!
وي تاثير بر انتخابات مجلس نهم را هدف كوتاه مدت مخالفان تغيير رئيس فعلي دانشگاه آزاد دانست و اهداف بعدي اين گروه را مبهم و وابسته به شرايط آينده عنوان نمود و افزود: درواقع بايد گفت ايشان در وضعيتي هستند كه اميدوارند از اين ستون به آن ستون فرجي حاصل آيد. 

باز هم سوال از وزير
زهره الهيان درپايان گفت: مجلس دست روي دست نخواهد گذاشت و با وجود وضعيت پيش آمده حداكثر تلاش خود را در قالب طرح سوال از وزير علوم در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به كار خواهد بست. 

مديريت صحنه و چشمان نظاره‌گر
اما فاطمه آجرلو ديگر نماينده مجلس و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات در اين رابطه به يالثارات گفت: بخشي ازنتيجه تحقيق و تفحص مجلس هفتم از دانشگاه آزاد مربوط به تخلفات مربوط به رئيس اين دانشگاه بود كه پس از آن براي پيگيري به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارجاع شد و امروز زماني نزديك به ۴ سال ازآن مي گذرد. اين درحالي است كه طي اين مدت با ترفندهاي مختلف سعي براين بوده تا روند اجراي قانون متوقف شود. لذا امروز بايد به افكار عمومي پاسخ گفت كه كدام اراده در حال مديريت صحنه اين بازي ها در مقابل چشمان نظاره گر مردم است؟ 

توهين به شعور مردم
آنچه تاكنون رخ داده سيري كاملا غير منطقي است كه به نمايش اخير درجلسه هيات امناي دانشگاه آزاد انجاميد و تنها واژه‌اي كه مي توان در وصف آن به كار برد توهين به شعور مردم است.مردم از قانون آگاه و به‌طور دائم در حال رصد رخدادها‌ي اطراف خود والبته قضاوت در مورد آن هستند.
وي درادامه با بدعت خواندن عدم تمكين از اجراي مصوبات قانوني به منظور تعيين رئيس دانشگاه آزاد گفت:تكرار اين بدعت در كشور آسيبهاي جدي را در سطح كلان به همراه دارد. 

از فتنه۸۸ تا مجلس نهم
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با در نظر گرفتن انتخابات مجلس نهم به عنوان هدف كوتاه مدت مخالفان تغيير رياست فعلي افزود: درجريان فتنه ۸۸ از فضاي دانشگاه به عنوان يك ستاد انتخابات و عرصه تاخت و تاز فتنه‌گران بهره برداري شد. و البته امروز هم به نظر مي‌رسد قصد براين است كه تعدادي از افراد مورد نظر گروه مديريت كننده اين جريان به مجلس وارد شوند. 

نعمت اشتغال در دانشگاه آزاد براي نمايندگان
فاطمه آجرلو با اشاره به عملكرد مجلس در برخورد با طرح وقف اموال دانشگاه آزاد ادامه داد: عليرغم توطئه شكل گرفته در آن مقطع با انسجام نمايندگان طرح وقف لغو شد و امروز هم نياز به چنين اجماعي براي توقف اين روند احساس می‌شود. اما به نظر مي‌رسد با نزديك شدن به زمان انتخابات و شروع ثبت نام براي شركت درآن چنين امري قابل تحقق نباشد.چرا كه براي برخي از نمايندگان، اشتغال در دانشگاه آزاد به عنوان يك فرصت مطرح است كه حركت برطبق مصالح فعلي جامعه به قيمت از دست دادن اين فرصت براي آنان خواهد بود. 

كميسيون تعطيل!
اين نماينده مجلس در پايان با تاكيد بر موضع رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نسبت به دانشگاه آزاد، اين كميسيون را در اين زمينه عملا تعطيل دانست و عملكرد مجلس را مبتني بر اراده نمايندگان براي تنظيم يك طرح دوفوريتي دانست كه تصويب آن هم از هم‌اكنون در هاله‌اي از ابهام است. 

۲۱ دي ماه حتما رئيس را تعيين ميكنيم
گفتني است پس از اين گزارش و اظهار نظر نمايندگان مردم درمجلس درباره نتيجه جلسه هيات امناي دانشگاه آزاد به يالثارات کامران دانشجو ظهر روز دوشنبه پنجم دی ماه در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای جهاد علمی در جمع خبرنگاران حاضر شد و علي رغم تعيين وقت نا معلوم در چهار شنبه گذشته از سوي عبدالله جاسبي براي تعيين رئيس جديد دانشگاه آزاد، خبر از تاريخ دقيق تعيين قطعي جايگزين فعلي رئيس دانشگاه آزاد از میان گزینه‌های واجد شرایط موجود در ساعت ۱۶ ، ۲۱ دی ماه جاری داد. 

دو سوم واجدين شرايط علاقه‌اي به رياست دانشگاه آزاد ندارند
البته وي درادامه افزود:اما دو سوم افراد واجد شرایط یادشده تمایلی به پذیرفتن ریاست دانشگاه آزاد نداشته‌اند بنابراین تعداد اندکی باقی می‌مانند که سوابق اجرایی و علمی‌شان در جلسه ۲۱ دیماه بررسی و از میان آنان رئیس جدید تعیین می شود. و بنده فرد پیشنهاد شده را در جلسه سه شنبه ۲۷ دیماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می کنم. همچنين در صورت عدم معرفی رئیس جدید تا ۳۰ دیماه شورای عالی انقلاب فرهنگی سرپرست تعیین می‌کند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 17 دی 1390برچسب:جاسبي,رياست دانشكاه,,
ارسال توسط محمد برازجانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 351
تعداد نظرات : 91
تعداد آنلاین : 1