وطن فروش
ولايتمدارجوان
سال توليد ملي وحمايت از كار وسرمايه ايراني

 

محمدرضا شجریان که این روزها در تدارک آغاز تور کنسرت های اروپایی خود است با بخش فارسی یورونیوز گفتگو کرده و سخنان جالبی را بر زبان رانده است.
 
به گزارش جهان، او در این مصاحبه تاکید کرده است که هنرمند باید خیلی مراقب رفتارش باشد چرا که جامعه آگاه است: مردم آدم را می شناسند، بعد رفتار و گفتار و کردار هم در اینجا خواهد آمد. یکی از هنرمندان ما که صدای خوبی داشت و خوب می خواند و شهرت خوبی داشت، یک اشتباه اجتماعی کرد که به نظرم از سر سادگی و ندانم کاری اش بود، یک دفعه مردم او را کنار گذاشتند. پس این موسیقی نیست. این رفتار و کردار و گفتار است. به همین دلیل هنرمندان در رفتار و کردار و گفتار باید خیلی دقت کنند. جامعه آگاه است، وجدان جامعه بیدار است، جامعه مو را از ماست می کشد. کوچکترین اشتباهی زیر پروژکتور جامعه قرار می گیرد. نمی توانید اشتباه کنید. جامعه کوچکترین اشتباه و ریاکاری را بزرگ می کند و دروغ گویی و اشتباه را نشان می دهد.

 

آقای شجریان از “هنرمندی که صدای خوبی داشت” نام نبرده است اما به نظر می رسد تذکر او درباره مراقب هنرمندان از رفتارشان، بیش از همه به خود او بر می گردد زیرا وی در جریان فتنه ۸۸ آشکارا به جمع اپوزیسیون پیوست و حتی توان و استعداد آوازش را در خدمت اهداف سیاسی آنان و علیه آفرینندگان حماسه ۹ دی قرار داد.

چنانچه آقای شجریان در همین مصاحبه می گوید: بعد از انتخابات هم دوباره خواندم و خودم ساختم. بعد از نزدیک به شصت و هشت سال سن، در آن زمان، شرایطی در جامعه ام دیدم که گفتم: “تفنگت را زمین بگذار.”

با این حال او گفته است که “من از اینکه وارد حزبی بشوم و فعالیت سیاسی کنم پرهیز دارم. من با مردم زندگی می کنم ولی در طول این سی سال طوری شده که سیاست را وارد می کنند، سیاست به تمام ارکان زندگی مردم ما تجاوز کرده. هرکاری بکنید به آن انگ سیاسی می زنند.”

حق اعتراض نداریم

وی همچنین مدعی شده است که “حق نداریم حرف بزنیم، حق نداریم قضاوت کنیم، حق نداریم اعتراضی کنیم یا نظر دهیم. این را باید درمان کرد، یعنی سیاست باید به جای خود بازگردد و عقب نشینی کند تا شهر بتواند زندگی کند.”

برخلاف ادعای این استاد آواز، درباره پرهیزش از فعالیت و موضع گیری سیاسی وی در دوسال اخیر ده ها موضع سیاسی داشته است. او در ۸۸ آشکارا به عنوان یک فعال سیاسی ابراز وجود کرد و در گفت وگو با رسانه دولتی انگلیس حتی نتایج انتخابات خرداد ۸۸ را مورد اشکال دانست!

محمد رضا شجریان شهریور ماه سال ۸۸ هم در برنامه دو روز اول شبکه تلویزیونی صدای امریکا شرکت کرد و در مواضع سیاسی دیگری علیه دولت دهم گفت: این دولت دیگر نمی تواند مملکت را اداره کند فقط می تواند کنترل کند.

ربنا را پخش نکنند به خودشان لطمه می زنند

شجریان در ادامه مصاحبه اش با یورونیوز،‌ درباره علت مخالفت با پخش آثارش از صدا و سیما هم گفته است: من راضی نبودم و دیدگاههای اجتماعی ام با آنها هماهنگ نیست. این است که من هیچوقت دوست ندارم صدایم از آن رسانه پخش شود.

این هنرمند اپوزیسیون با بیان اینکه “در این یکی دو سال، دیگر ربنا را هم پخش نمی کنند” در اظهارات جالبی عنوان کرده است: خوب نکنید، به خودتان لطمه می زنید. چون ربنا برای مردم بوده و آنرا دوست دارند و خودشان دارند و گوش می کنند.

صدای زن را می خواهیم

دیگر نکته تامل برانگیز سخنان شجریان، ابراز ناراحتی او از فراهم نبودن زمینه برای آوازخوانی زنان است.
او در این باره گفته است: درست بخشی از موسیقی ما نیست. بخشی از صدای موسیقی ما نیست. مانند این ساز که چهار سیم دارد و سیم اول را برداریم. این صدا را می خواهیم، این صدای زن است.

آقای شجریان البته این بار هم نگفت که چگونه می‌توان در رسانه‌های ضدایرانی و محافلی که هر روز ده‌ها توطئه سیاسی و تبلیغاتی علیه مردم ایران تدارک می بینند، اعتقادات و خواسته های دینی مردم را زیر سوال برد و در عین حال مدعی حمایت و همراهی با مردم ایران بود؟!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 16 مهر 1390برچسب:شجریان,صدای زن,حق اعتراض,
ارسال توسط محمد برازجانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 138
بازدید دیروز : 50
بازدید هفته : 188
بازدید ماه : 497
بازدید کل : 186425
تعداد مطالب : 351
تعداد نظرات : 91
تعداد آنلاین : 1